Sunday, October 25, 2009

Majlis Penutup Bersama Mufti Mesir

Penutup Majlis Pembacaan Kutub Sittah Gilang Gemilang



Syeikh Dr. Ali Jumuah Di Majlis Penutup Kutub Sittah







Majlis Pembacaan Kutub Sittah Berjaya

Kaherah, 20 Oktober 2009 - Majlis Pembacaan Kutub Sittah anjuran Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir siri pertama melabuhkan tirai. Majlis yang telah berlangsung semenjak tiga hari yang lalu berlangsung dengan baik dan penuh harmoni tanpa ada sebarang cubaan sabotaj atau perbuatan khianat untuk menggagalkan majlis tersebut. Berbeza dengan keadaan tiga hari yang lalu, pihak penganjur iaitu Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir membuat keputusan mengadakan majlis penutupan Pembacaan Kutub Sittah siri pertama di Nadi Riadhi, Hayyu Sadis.

Dewan Nadi Riadhi, mula dibanjiri para peserta seawal jam 6.30 pagi dan pada hari yang terakhir para peserta kelihatan lebih bersemangat kerana hampir 98 peratus peserta mengenakan jubah putih bagi peserta lelaki dan tudung putih bagi peserta perempuan. Wajah berseri-seri dan penuh ceria dilihat pada semua peserta yang hadir pada majlis penutupan ini.




Majlis pembacaan Kitab Sahih Imam Bukhari dimulakan oleh al-Allamah Syeikh Dr. Rifaat Fauzi Abdul Mutalib bermula pada hadith yg ke 1466 dan diteruskan oleh al-Allamah Syeikh Dr. Yusri Rushdi Sayyid al Hasani. Majlis Pembacaan Kutub Sittah diakhiri oleh al-Allamah al-Muhaddis Syeikh Muhammad Ibrahim al-Kattani pada hadith yang ke 1788 tepat jam 5 petang. Turut bersama adalah al-Allamah Syeikh Dr. Yusri Rushdi Sayyid al Hasani , al-Allamah Syeikh Jamal Farouq dan Syeikh Toha Dusuqi al-Hubaisyi.

Sebelum bermula muhadhrah bersama al-Allamah Mufti, para masyaikh menyampaikan amanat dan kata-kata pendorong kepada semua yang hadir pada majlis tersebut. Antara yang ditegaskan dan diharapkan oleh para masyaikh adalah agar majlis dan program sebegini diteruskan pada masa yang akan datang.

Penghujung majlis, setelah selesai sesi muhadharah bersama al-Allamah Syeikh Dr. Ali Jumuah, sesi penghargaan kepada para masyaikh yang sudi meluangkan masa dalam menjayakan majlis ilmu ini dan majlis pengijazahan sanad kepada semua peserta Majlis Pembacaan Kutub Sittah siri pertama anjuran PMRAM.

sumber dari : http://kutubsittah-pmram.blogspot.com/







0 comments: